Chémia okolo nás |
||
<< |
Naša škola, čiže Základná škola, Jilemnického ul., Dunajská Streda sa
pod záštitou Nadácie Pontis a Nadácie Allianz, zapojila do grantového
programu Mladí vedci 2015 s programom Chémia okolo nás. Cieľom tohto
programu bolo zapojiť žiakov školy do ochrany
povrchových vôd Žitného ostrova,
priblížiť im problematiku ich znečistenia a v neposlednom rade im
zatraktívniť chémiu ako vyučovací predmet cez chemické pokusy, analýzy
a práce v chemickom laboratóriu i mimo neho.
Žiaci zapojení do programu zbierali v septembri a októbri vzorky
povrchovej vody zo svojho okolia. Prinášali ich do školského laboratória
na analýzu, ktorú vykonávali samostatne alebo vo dvojiciach. Pomocou
Analytického setu na analýzu vody sledovali fosforečnany, dusitany a dusičnany,
vápnik a horčík, pH, alkalitu a minerály prítomné v prinesených vzorkách
vody. Namerané hodnoty zaznamenávali, priebežne vyhodnocovali a nakoniec
porovnávali s odporúčanými hodnotami.
Ako odmenu za svoju snahu a pracovitosť žiaci dostali možnosť vzorky
analyzovať, spracovať a vyhodnotiť v špecializovanom laboratóriu
v rámci celodennej akcie 26.10.2015. Počas tohto dňa sme
navštívili Čističku odpadových vôd v Hamuliakove, kde nám jeden z pracovníkov
ukázal a podrobne vysvetlil fungovanie, princíp a dôležitosť tejto
čističky.
Následne sme sa presunuli do Strednej odbornej školy chemickej, Vlčie
hrdlo Bratislava. Neďaleko tejto školy tečie Malý Dunaj. Tu žiaci spolu
s učiteľmi a študentmi strednej školy odobrali vzorky vody a medzitým
ešte získavali ďalšie dôležité údaje pre svoje závery. Merali rýchlosť
toku, pH, vodivosť a teplotu vody. S týmito vzorkami a nameranými
hodnotami sme sa vrátili späť do školy. Za pomoci učiteľov a študentov
školy si žiaci vzorky, cez titráciu a kolorimetriu, vedeli presnejšie
zanalyzovať, následne vyhodnotiť a vyvodiť záver.
Ako pokračovanie sme pre žiakov 7., 8. a 9. ročníka pripravili
v stredu 28.10.2015 prednáškový deň v škole pod názvom Chemická
konferencia. Navštívili nás niekoľkí odborníci, ktorí deťom pripravili
prednášky o chémií, ekológii a ich vzájomnom prepojení.
Prednášajúci a prednášky:
·
Bartal, M.:
Rádioaktívny mrak nad Európou
·
Bartal, M.: Otrávil som seba aj ostatných...
·
Horváthová, D.:
Banské odpady a ich vplyv na vody
·
Szabó, E.:
Aplikácia éterických olejov na patogénne mikroorganizmy
·
Liska, M.:
Keszeghova R.: Vývoj enzymatickej metódy na stanovenie glyfozatu v
životnom prostredí
·
Krascsenits,
Z.: Pesticídy vo vodách
·
Bitterová, G.:
Chémia v priemysle
Žiaci zapojení do projektu si vychvaľovali
hlavne prácu v laboratóriách, kde nešlo len o nudnú teóriu, ale chémiu „videli“
na vlastné oči, pokusy mohli uskutočniť vlastnými rukami. Páčila sa im
aj terénna práca (zber vzoriek), kde sa mohli zahrať na vedátorov na
misii a vyniesť chémiu aj mimo vyučovania. Zaujímavé bolo aj
porovnávanie získaných údajov s odporúčanými hodnotami. Tu ekológia,
teda hlavne znečisťovanie vodných plôch, dostalo reálne rozmery. Takto
boli žiaci priamo vtiahnutí do reálneho sveta ochrany životného
prostredia.
Od tohto projektu sme očakávali nielen vzbudenie záujmu žiakov o chémiu ako
vyučovací predmet, ale aj ako súčasť ich ďalšieho života a vzdelávania.
Očakávali sme vytvorenie pozitívneho postoja žiakov k ekológii nielen po
teoretickej stránke, ale aj jej praktické uplatňovanie vo svojom okolí.
Oba ciele sme nielen splnili, ale aj splnili nad naše očakávania.
Viacero zo zapojených žiakov sa vyjadrilo, že by sa na tejto ceste
vedelo predstaviť. Či by sa jednalo o štúdium chémie alebo ekológie.
|
>> |
|