Chémia okolo nás


<<

Naša škola, čiže Základná škola, Jilemnického ul., Dunajská Streda sa pod záštitou Nadácie Pontis a Nadácie Allianz, zapojila do grantového programu Mladí vedci 2015 s programom Chémia okolo nás. Cieľom tohto programu bolo zapojiť žiakov školy do ochrany  povrchových vôd Žitného ostrova, priblížiť im problematiku ich znečistenia a v neposlednom rade im zatraktívniť chémiu ako vyučovací predmet cez chemické pokusy, analýzy a práce v chemickom laboratóriu i mimo neho.

Žiaci zapojení do programu zbierali v septembri a októbri vzorky povrchovej vody zo svojho okolia. Prinášali ich do školského laboratória na analýzu, ktorú vykonávali samostatne alebo vo dvojiciach. Pomocou Analytického setu na analýzu vody sledovali fosforečnany, dusitany a dusičnany, vápnik a horčík, pH, alkalitu a minerály prítomné v prinesených vzorkách vody. Namerané hodnoty zaznamenávali, priebežne vyhodnocovali a nakoniec porovnávali s odporúčanými hodnotami. 

Ako odmenu za svoju snahu a pracovitosť žiaci dostali možnosť vzorky analyzovať, spracovať a vyhodnotiť v špecializovanom laboratóriu  v rámci celodennej akcie 26.10.2015. Počas tohto dňa sme navštívili Čističku odpadových vôd v Hamuliakove, kde nám jeden z pracovníkov ukázal a podrobne vysvetlil fungovanie, princíp a dôležitosť tejto čističky.

Následne sme sa presunuli do Strednej odbornej školy chemickej, Vlčie hrdlo Bratislava. Neďaleko tejto školy tečie Malý Dunaj. Tu žiaci spolu s učiteľmi a študentmi strednej školy odobrali vzorky vody a medzitým ešte získavali ďalšie dôležité údaje pre svoje závery. Merali rýchlosť toku, pH, vodivosť a teplotu vody. S týmito vzorkami a nameranými hodnotami sme sa vrátili späť do školy. Za pomoci učiteľov a študentov školy si žiaci vzorky, cez titráciu a kolorimetriu, vedeli presnejšie zanalyzovať, následne vyhodnotiť a vyvodiť záver.

Ako pokračovanie sme pre žiakov 7., 8. a 9. ročníka pripravili   v stredu 28.10.2015 prednáškový deň v škole pod názvom Chemická konferencia. Navštívili nás niekoľkí odborníci, ktorí deťom pripravili prednášky o chémií, ekológii a ich vzájomnom prepojení.

Prednášajúci a prednášky:

·        Bartal, M.: Rádioaktívny mrak nad Európou

·        Bartal, M.: Otrávil som seba aj ostatných...

·        Horváthová, D.: Banské odpady a ich vplyv na vody

·        Szabó, E.: Aplikácia éterických olejov na patogénne mikroorganizmy

·        Liska, M.: Keszeghova R.: Vývoj enzymatickej metódy na stanovenie glyfozatu v životnom prostredí

·        Krascsenits, Z.: Pesticídy vo vodách

·        Bitterová, G.: Chémia v priemysle

Žiaci zapojení do projektu si vychvaľovali hlavne prácu v laboratóriách, kde nešlo len o nudnú teóriu, ale chémiu „videli“ na vlastné oči, pokusy mohli uskutočniť vlastnými rukami. Páčila sa im aj terénna práca (zber vzoriek), kde sa mohli zahrať na vedátorov na misii a vyniesť chémiu aj mimo vyučovania. Zaujímavé bolo aj porovnávanie získaných údajov s odporúčanými hodnotami. Tu ekológia, teda hlavne znečisťovanie vodných plôch, dostalo reálne rozmery. Takto boli žiaci priamo vtiahnutí do reálneho sveta ochrany životného prostredia.

Od tohto projektu sme očakávali nielen vzbudenie záujmu žiakov o chémiu ako vyučovací predmet, ale aj ako súčasť ich ďalšieho života a vzdelávania. Očakávali sme vytvorenie pozitívneho postoja žiakov k ekológii nielen po teoretickej stránke, ale aj jej praktické uplatňovanie vo svojom okolí. Oba ciele sme nielen splnili, ale aj splnili nad naše očakávania. Viacero zo zapojených žiakov sa vyjadrilo, že by sa na tejto ceste vedelo predstaviť. Či by sa jednalo o štúdium chémie alebo ekológie.

 

 

 

>>